Koningin Beatrixschool
Zuidplashof 3
2743 CR Waddinxveen
T. 0182 - 619862
E. kbdir@konbeatrix.nl
Project China

Dinsdag 10 januari zijn de kinderen van de plusklas begonnen aan een project over China.
Het was een vliegende start, want ze kregen meteen een les Chinees! Björn van Hoff leerde de kinderen tellen en een paar karakters waarmee ze korte zinnetjes kunnen maken.
Björn is oudleerling van de plusklas. Hij zit nu in de derde klas van de Goudse Waarden en heeft al anderhalf jaar het vak Chinees.

De les was superinteressant en best wel moeilijk; precies goed dus!
En wat extra leuk is: de kinderen kunnen komende week nog even nagenieten tijdens de rekenles als ze hun sudoku (met Chinese cijfers) afmaken.
Tijdens het project oefenen we  het planmatig werken. Hiervoor gebruiken we het Octaaf: een stappenplan met acht stappen. De eerste stap is het maken van een mindmap, waarin je alles verwerkt wat je vooraf al weet. Deze mindmap gaan we in de loop van het project aanvullen met wat we nog gaan leren.

 
Mahjong is een populair spel in China. Het is een spel waarbij strategie heel belangrijk is. Een mooi spel om in de plusklas te spelen dus! Dinsdag 7 februari kwamen de moeder en de oma van Silke in groep 5/6 om het spel aan de kinderen te leren. Er is met veel plezier gespeeld! De kinderen van groep 7/8 moesten zelf, met behulp van een instructiefilmpje en een blad met spelregels, uitvogelen hoe Mahjong moet worden gespeeld.  
De spannende les Chinees van Björn krijgt een vervolg in de vorm van vier lessen Chinees door Angie Ng Bee Hiong. Zij is als Chinese opgegroeid in Maleisië, woont inmiddels zes jaar in Nederland en geeft Chinese les op een aantal Chinese scholen in Nederland.
Dinsdag 14 februari gaf ze haar eerste les in de plusklas. We hebben geleerd hoe je elkaar groet in het Chinees, we hebben geleerd en geoefend hoe je klanken moet uitspreken en we hebben het tellen herhaald en daarbij een aantal telwoorden geleerd. Telwoorden?! Zijn dat niet gewoon de cijfers? Nee. In de Chinese taal worden telwoorden gebruikt om kenmerken aan te geven.  In dit filmpje wordt het verder uitgelegd. Als huiswerk kregen we de opdracht om de cijfers van 1 t/m 99 te leren en de telwoorden die we hebben gekregen te oefenen.
Op 21 februari kregen we hier een toets over. Pff, die was best moeilijk! Toch hebben de meeste kinderen (en de juf) de toets goed gemaakt. Voordat we de toets gingen maken, hebben we besproken hoe we hebben geleerd en wat de beste leerstrategieën zijn. De kinderen gaven elkaar goede tips. Daarom gaan we alles nog een keer leren, maar nu écht met alle karakters. Natuurlijk gaan we dan de tips gebruiken: woordkaartjes maken, ezelsbruggetjes verzinnen, jezelf overhoren, je laten overhoren, hardop leren, de karakters steeds opschrijven.
In de tweede les hebben we gesprekjes in het Chinees gevoerd. Daarna heeft Angie ons leren kalligraferen. Wat was het stil aan de kalligrafietafel! Met het puntje van de tong uit de mond zaten de kinderen geconcentreerd te werken.

Lang geleden leefde in China een keizer die zo bang was dat hij zou worden vermoord, dat hij zijn onderdanen verbood een mes te gebruiken. Alleen koks mochten, in de keuken, messen gebruiken. De koks gingen daarom het eten in kleine stukjes serveren. Omdat het eten te warm was om met je handen te pakken, bedachten de Chinezen dat dat ook met stokjes kon; zo zijn de eetstokjes bedacht. 
Dit verhaal vertelde Angie in haar laatste les aan de plusklas. Natuurlijk mochten de kinderen daarna zelf proberen om met stokjes te eten.
Dat is helemaal niet eenvoudig! Vooral doordat er ook in China etiquetteregels zijn:
Je mag niet met je stokjes spelen of in het eten prikken. Je steekt je stokjes nooit recht naar beneden in je kom, want dat lijkt op wierook stokjes en die worden bij het graf van voorouders gebrand. Je zou daarmee dus tonen dat je iemand dood wenst... Je houdt je stokjes zo hoog mogelijk vast. Mensen die hun stokjes heel laag vasthouden, laten zien dat ze uit een laag milieu komen.
Tijdens het oefenen werd de frustratiegrens soms overschreden. Her en der werd gefluisterd: "stomme stokjes" of "stomme popcorn" en sommige kinderen gingen steeds bozer kijken. Maar na een tijdje doorzetten lukte het iedereen om popcorn vast te pakken met de eetstokjes.
We eindigden de les met een spannende wedstrijd: Wie kan het snelst alle popcorn, met eetstokjes, van het bakje naar het bekertje vervoeren? De winnaars van de wedstrijd (en alle andere plusklassers) mochten als beloning alle popcorn opeten. Hoe? Met eetstokjes natuurlijk!
Dinsdag 4 april hebben de kinderen van plusklas 7/8 hun resultaten van het Chinaproject gepresenteerd.
De presentatie werd geopend door Jiska, Jesse en Luka; zij voerden, in het Chinees, een klein toneelstukje op. Daarna konden de ouders alle werkstukken bewonderen. Kaj presenteerde zijn website met informatie over China, Jelle presenteerde zijn poster en folder over de reuzenpanda en Max presenteerde de Chinese Muur die hij van gips heeft nagebouwd en het boekje met informatie over de Chinese Muur. Er waren ook presentaties over Xi Jinping, de Chinese taal, reisgidsen, uitgeknipte skylines met informatie over Chinese steden.
Als extraatje hadden de kinderen een Chinaquiz gemaakt voor de bezoekers; de antwoorden op de vragen waren natuurlijk in de werkstukken van de kinderen terug te vinden.
De kinderen van groep 5/6 hebben dinsdag 18 april hun presentatie gehouden.
Deze presentatie werd geopend door Silke en Sanne en door Jara, Taylor en Rory; zij voerden, in het Chinees, twee toneelstukjes op. De ouders en opa's en oma's hebben vol bewondering staan luisteren!
Daarna konden alle werkstukken worden bewonderd. Björn presenteerde een werkstuk en een muurkrant over de Chinese reuzensalamander, Sam presenteerde een muurkrant over de Chinese reuzensalamander en Yari presenteerde een werkstuk over de Chinese Muur en twee andere muren. Sanne en Lucas presenteerden allebei een muurkrant over de reuzenpanda en Tijn had zelfs een heel tijdschrift over de reuzenpanda gemaakt! Er waren meer presentaties over de reuzenpanda en over de Chinese muur, maar er was ook een presentatie over de Chinese sterrenbeelden, er was een powerpoint over het toerisme in China en er waren skylines met informatie over Chinese steden.
Als extraatje hadden de kinderen een Chinaquiz gemaakt voor de bezoekers; de antwoorden op de vragen waren natuurlijk in de werkstukken van de kinderen terug te vinden.